WDROŻENIE METODYKI ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI DOSTOSOWANEJ DO ORGANIZACJI
Bezpośrednim celem wdrożenia jest zapewnienie bezpieczeństwa i kontroli realizowanych projektów, bezpieczeństwa rozumianego jako dostarczenia produktu końcowego projektu w wymaganym terminie, w ramach wyznaczonego budżetu oraz spełniającego założone kryteria jakości.
PLAN WDROŻENIA
ETAP 1 – DEDYKOWANE SZKOLENIE Z ZAKRESU ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
Efektywne wdrożenie metodyki Zarządzania Projektami w organizacji przebiega w kilku etapach.
- Rozpoczęcie usługi jest poprzedzone badaniem potrzeb grupy szkoleniowej (ankietowym oraz telefonicznym) oraz rozmową z osobą odpowiedzialną za projekt wdrożenia w organizacji. Na podstawie badania i wywiadów przygotowywany jest dedykowany program szkolenia
- Uczestnicy szkolenia wypełniają pre i posttesty, które służą ocenie, jak podniosły się kompetencje i wiedza z omawianego zakresu wskutek uczestnictwa w programie szkoleniowym
- Program szkolenia dostosowywany jest do potrzeb organizacji, opracowywane jest również case study, które opisuje sytuację zbliżoną do sytuacji biznesowych, z którymi do czynienia mają uczestnicy kursu. Praca na jednym case study pozwala zrozumieć jak nabywana wiedza i umiejętności mogą być zastosowane w rzeczywistych sytuacjach
- Uczestnicy szkolenia otrzymują materiały szkoleniowe oraz wszelkie niezbędne podczas kursu pomoce
- Usługę szkoleniową zamyka raport po szkoleniowy zawierający ewaluację efektów szkolenia oraz rekomendacje rozwojowe dla uczestników, jak również rekomendacje dotyczące zakresu dostosowania metodyki (etap 2)
REZULTATY DZIAŁAŃ W ETAPIE 1:
- Zbudowanie odpowiedniej świadomości projektowej w zespole projektowym w zakresie możliwości metodyki, zasad i zakresu jej stosowania, korzyści i zagrożeń związanych z jej wykorzystaniem.
- Zalecenia dotyczące zakresu dostosowania metodyki do warunków projektów Zamawiającego, zagregowane w formie raportu.
- Przygotowanie uczestników zajęć do świadomego i aktywnego uczestniczenia w projekcie wdrożenia metodyki w organizacji. Ograniczenie braku zaangażowania wynikającego z obawy przed nieznanym.
ETAP 2 – DOSTOSOWANIE METODYKI PRINCE2® DO WARUNKÓW PROJEKTÓW
Jednym z najistotniejszych elementów metodyki PRINCE2® pozwalającym na jej optymalne wykorzystanie jest zasada dostosowania do warunków projektu. Dostosowanie zapewnia, że poszczególne elementy (procesy i tematy) metodyki są stosowane w sposób optymalny, działania zarządcze są racjonalne, a standardy zarządzania projektami są zgodne z przyjętymi i funkcjonującymi w organizacji standardami i zasadami, np. wdrożonym systemem zarządzania jakością opartym o normy ISO 9001, specyficznymi uwarunkowaniami branżowymi, technologicznymi czy środowiskowymi, czy też stosowanymi przez zespół projektowy narzędziami informatycznymi.
Dostosowanie metodyki do warunków projektów jest realizowane w następujących krokach:
WARSZTAT STRATEGICZNY
W oparciu o przeprowadzoną w Etapie 1 analizę organizacji zostają przygotowane i przeprowadzone warsztaty strategiczne z Zamawiającym, w wyniku których zostaje określony i zaakceptowany zakres dostosowania metodyki oraz jego rezultaty.
Podczas warsztatów, zgodnie z zasadami metodyki mówiącymi o korzystaniu z doświadczeń oraz dostosowaniu do warunków projektu, zostaje przeprowadzona analiza środowiska projektów realizowanych przez Zamawiającego i określenie standardów zarządczych między innymi w zakresie:
- Sposobu budowy Uzasadnienia biznesowego
- Sposobu i zasad konstruowania Zespołu Zarządzania Projektem
- Narzędzi i technik planistycznych
- Sposobu i zakresu dokumentowania i raportowania w projekcie
Podczas warsztatów zostają również określone istotne elementy dostosowania, które powinny zostać uwzględnione podczas analizy i optymalizacji procesów zarządczych.
ANALIZA I OPTYMALIZACJA PROCESÓW ZARZĄDCZYCH
W oparciu o ustalony podczas warsztatów zakres dostosowania metodyki zostaje przeprowadzona analiza i optymalizacja procesów związanych z zarządzaniem projektami. Analiza realizowana jest uwzględniając:
- Istniejące normy i procedury stosowane przez Zamawiającego (np. System Zarządzania Jakością oparty o normę ISO 9001);
- Wywiady i warsztaty z zespołem projektowym;
Rezultatem analizy i optymalizacji są określone procesy, procedury i zasady postępowania, gotowe do zastosowania w projektach Zamawiającego zagregowane w formie raportu.
ZASTOSOWANIE METODYKI W PROJEKTACH ZAMAWIAJĄCEGO
Wypracowane standardy i zasady zarządzania projektami zostają zastosowane w dwóch projektach wskazanych przez Zamawiającego. W oparciu o przyjętą metodykę zostają przeprowadzone warsztaty z zespołem projektowym, których rezultatem jest:
- Budowa zespołów zarządzania projektem z imiennym wskazaniem ról o określonych w metodyce kompetencjach i odpowiedzialności;
- Stworzenie ogólnych planów projektów z określeniem ich etapów, punktów kontrolnych, zasad komunikacji, zasad kontroli jakości i innych określonych w metodyce elementów;
- Szczegółowe zaplanowanie bieżącego etapu zarządczego ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za wykonanie poszczególnych prac realizacyjnych;
REZULTATY DZIAŁAŃ W ETAPIE 2
- Dostosowana metodyka PRINCE2® to charakteru prowadzonych przez Zamawiającego projektów z zachowaniem zgodności z przyjętymi w organizacji Zamawiającego standardami
- Zainicjowane dwa wskazane przez Zamawiającego projekty na poziomie umożliwiającym zarządzanie nimi, czyli:
- Zlecanie, realizację i monitorowanie zaplanowanych prac
- Kontrole jakości wykonanych prac
- Reagowanie na odchylenia od planów
- Kontrole zmian i zagadnień projektowych
- Kontrolę projektu na poziomie operacyjnym i strategicznym
ETAP 3 – WSPARCIE PROJEKTÓW ZAMAWIAJĄCEGO
Wypracowane standardy zarządzania projektami zostają zastosowane w dwóch wskazanych przez Zamawiającego projektach.
W zależności od zidentyfikowanych potrzeb zespół konsultantów może uczestniczyć w realizowanych przez Zamawiającego przedsięwzięciach w dwóch obszarach:
NADZÓR PROJEKTU
Sprawowanie nadzoru inwestorskiego nad realizowaną inwestycją poprzez zapewnienie wymaganego poziomu kontroli i bezpieczeństwa projektu. Nadzór projektu obejmuje obszary związane z kontrolą:
- Budowy optymalnego z punktu widzenia powodzenia przedsięwzięcia Zespołu Zarządzania Projektem
- Stosowaniem standardów i zasad zarządzania projektem
- Ogólnym planowaniem projektu
- Planowaniem etapów projektu
- Analizą i redukcją ryzyka
- Bieżącym monitorowaniem postępu prac
- Podsumowaniem okresów zarządczych i sprawozdawczych
- Wsparcia technik analizy wymagań użytkownika i modelowania procesów biznesowych
- Raportowanie postępów prac i stanu projektu zgodnie z przyjętymi w projekcie zasadami
- Rekomendowanych przez Kierownika Projektu zmian w projekcie (rola Obsługi Zmian);
Nadzór projektu nie wykonuje prac planistycznych i analitycznych, lecz opiniuje i odbiera produkty zarządcze wykonane przez Kierownika Projektu ze strony Zamawiającego.
WSPARCIE PROJEKTU
Usługa wsparcia projektu polega na pomocy Kierownikowi Projektu ze strony Zamawiającego podczas operacyjnego zarządzania projektem. Wsparcie projektu obejmuje:
- Wsparcie planistyczne w zakresie:
- Planowania projektu
- Planowania etapów projektu
- Analizy i redukcji ryzyka
- Wsparcie operacyjne w zakresie:
- Zlecania prac zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem
- Bieżącego monitorowania projektu
- Raportowania postępów prac w projekcie
- Zarządzania kryzysowego
- Analizy i opiniowania zmian w projekcie (rola Obsługi Zmian)
Wsparcie projektu wykonuje prace zlecone przez Kierownika Projektu ze strony Zamawiającego.
Zaangażowanie zespołu konsultantów w metodyczną realizację projektów gwarantuje optymalne zastosowanie elementów metodyki, pozwala na jej dalszy rozwój, ułatwia trwałą zmianę sposobu zarządzania projektami w organizacji Zamawiającego w oparciu o ustalone standardy i zasady.
REZULTATY DZIAŁAŃ W ETAPIE 3:
- Bieżąca kontrola realizacji dwóch projektów Zamawiającego
- Rekomendacje dotyczące standaryzacji metodyki zarządzania projektami w organizacji Zamawiającego
Przedstawiony opis usługi jest naszą propozycją. W zależności od Państwa potrzeb będziemy go modyfikować, aby jak najlepiej spełnić Państwa potrzeby.
Zapraszamy do kontaktu
Sylwia Semow